התאמות בעיצוב עץ לנוחות משתמשי קלנועיות
- מיכאל קרויזר
- 1 באפר׳
- זמן קריאה 3 דקות

כשמעצבים מרחב חיצוני בישראל, חשוב לזכור שיותר ויותר אנשים מתניידים בעזרת קלנועיות, במיוחד באזורים עירוניים, יישובים כפריים או אזורי דיור מוגן. בעיצוב נכון בעץ אפשר לשלב בין יופי, שימושיות וגישה נוחה לצרכים יומיומיים של כלל המשתמשים, כולל מבוגרים, אנשים עם מגבלות ונכים. בזכות תכנון חכם, ניתן ליצור סביבה נגישה בלי לוותר על אסתטיקה וחמימות טבעית.
בהתבסס על הניסיון שלי בפרויקטים של תכנון ועיצוב מרחבים חיצוניים, הבנתי שהתאמות קטנות בעבודות עץ, מבנה ודגש על הפרטים יכולים לחולל שינוי משמעותי. עבור מי שמחפש פתרונות פרקטיים ויפים לכניסות, שבילים ואזורים פתוחים, עיצוב עץ הוא גם גמיש, גם עמיד וגם מותאם לאקלים הים-תיכוני. אם אתם שוקלים התאמה כזו, מומלץ לבדוק גם את האפשרויות של יד 2 קלנועית למכירה להתאמה מלאה בין השטח לצרכים האישיים.
מהם הצרכים המרכזיים של משתמשי קלנועיות?
כאשר אנחנו מדברים על מרחב ציבורי או חצר פרטית, חשוב להבין את אופי ההתניידות בקלנועית. מדובר בכלי רכב קל, חשמלי, שדורש שטח תמרון רחב יחסית, גישה חלקה ונטולת מדרגות וחספוס, וראייה פתוחה להתמצאות. לעיתים הקרקע אינה מפולסת או שיש עליה מכשולים כמו אבנים, שיפועים חדים או אזורים צרים מדי, כל אלה עלולים לפגוע בחוויית השימוש ואף לסכן.
שבילי עץ, רמפות חזקה, מעקות יציבים והצללות מגן הם חלק מהפתרונות שניתן לשלב באופן טבעי בלי שבית או גינה ייראו "תעשייתיים" או מרובעים. בניגוד לחומרים אחרים, עץ מעניק תחושת חום טבעית, והוא ניתן להתאמה אישית.
שבילים ורמפות עץ
הבסיס הראשון לתכנון נכון הוא יצירת גישה חלקה מהרחוב או מגרש החנייה אל הבית או הגינה. שבילי עץ רחבים (רוחב מומלץ: מינימום 1.2 מטר) עם משטח מנוקז, אחיד ולא חלק מדי מהווים פתרון מעולה. העץ צריך להיות מטופל נגד החלקה, ולרוב אנחנו ממליצים להשתמש בדק איפאה, דק אורן מחוטא, או עץ נהרית מצופה.
כאשר יש שיפוע, יש צורך בהוספת רמפה. כאן חשוב להקפיד על שיפוע מתון (עד 8% במדרון), מעקה תמיכה מינימלי בגובה 90 ס"מ, וחומר עץ שאינו נשחק בקלות. הרמפה היא גם אלמנט עיצובי, כך שאפשר לשלב בה תאורה סולארית, שלט הכוונה ואפילו אלמנטים מדורגים שלא יפגעו בהתקדמות הקלנועית.
מרפסות עץ עם קצה נגיש
אחת הבעיות השכיחות בבתים עם מרפסת עץ היא קצה לא אחיד, בדרגה קטנה שאינה מורגשת להולכי רגל, אך עשויה להיות מכשול עבור כלי קלנועית. הפתרון הפשוט הוא תחילה כל רמפה עם שיפוע קל, ובמקרים בהם המרפסת גבוהה, להציב גישה צדדית באמצעות פרגולה מובנית הכוללת גרם ירידה מתון מאוד וקבוע.
באזורים כאלה אנחנו נוהגים לשלב רחבה בקצה המרפסת עם אזור המתנה ותמרון. זה מאפשר תפנית נוחה ובטוחה, במיוחד כאשר יותר מאדם אחד משתמש באותו שטח בזמן נתון.
חנייה וטעינה של קלנועיות במרחב החיצוני
קלנועיות, כמו כל רכב חשמלי, זקוקות לנקודת טעינה נוחה ובטוחה. במרחבים שבהם העץ הוא חומר הגמר המרכזי, יש לתכנן אזורי טעינה עם בסיס קשיח (רובם מעץ מחוזק) שמונע שחיקה ממגע יומיומי של רכב ורטיבות מהגשם.
מעבר לכך, השימוש בפרגולת עץ מקורה מעל החנייה מספק הגנה גם לקלנועית וגם לשקעי הטעינה. מומלץ להתקין תאורה מבוקרת תנועה לצד תחנת הטעינה, ולהקפיד על גישה פתוחה ורוחב של לפחות 2 מטרים בכל צד ממסלול התמרון.
תחזוקה שוטפת ותכנון לטווח הארוך
עץ הוא חומר חם ונעים, אך דורש טיפול. שימוש בלכות שחרור החלקה, ניקוי קבוע מאבק ולכלוך ושימון אחת לשנה שומרים עליו לטווח הארוך. במרחבים שיש בהם שימוש יומיומי של קלנועיות, כדאי להימנע ממשטחים מבריקים מדי או טיפול בציפויים שיצרו החלקה מיותרת.
אני ממליץ לשלב כבר בשלב התכנון מאפיינים עתידיים כמו כבלים על תוואי עמודי הפרגולה, מערכות תאורה חכמה או הכנה לפאנלים סולאריים. כך תצמצמו צורך להרים מחדש את העץ כשתרצו לשדרג את התשתית.
עקרונות תכנון חשובים
רוחב שביל מינימלי של 120 ס"מ
שיפוע מתון של עד 8% ללא מדרגות
שימוש בעץ מטופל ועמיד לחוץ
תאורה נמוכה משולבת לאורך השביל
הגנה מפני גשם ושמש בכניסות ובחניות
מעקות ומשטחי מנוחה בכל מטר מרובע של פעילות
שילוב העץ בהיבט עיצובי
אסור לשכוח, מדובר לא רק בנגישות אלא גם באסתטיקה. כאשר המשטחים, הרמפות, המחיצות והחניות משתלבים בעיצוב הכללי של הגינה או החצר הם הופכים לחלק בלתי נפרד מהחוויה. לכן, שילוב של קירות עץ דקורטיביים או גדר חלקית תוחמת מאפשרים לקחת את התכנון צעד אחד קדימה.
אני ממליץ לבחור בגוונים טבעיים, בטקסטורות שממשיכות את הסביבה הקיימת ובעיצוב שמשדר תחושת זרימה גם לנפש וגם לתנועה.
עקרונות המפתח בתכנון מרחב עץ נגיש לקלנועית
גישה נוחה מרחוב או שביל החנייה, עם תכנון תמרון רחב
שילוב חנייה עם הגנה משמש וגשם
שימוש ברמפות עץ בעלות שיפוע נוח ועמידות גבוהה
כלול פתרון לטעינה בטוחה, מוארת ונגישה
תחזקו את העץ נכון לאורך זמן
בין שאתם מתכננים חצר פרטית ובין שמדובר בפרויקט ציבורי, תכנון בעץ יכול להיות ההבדל בין שטח יפה לבין שטח שהוא גם שימושי, בטוח ונעים לכולם.




תגובות